четвер, 24 грудня 2015 р.

Інтернет-ресурси у навчанні англійської мови


                Навчання іншомовній лексиці може бути ефективним завдяки   використанню новітніх інформаційних технологій. В навчальний процес може   бути вдало інкорпорований матеріал спеціальних сайтів, які містять аудіо-,  відео, текстовий контент різних жанрів, серії різноманітних вправ на засвоєння  лексики, тематично скомпоновані блоки загальновживаного та спеціального  вокабуляру, який постійно оновлюється та доповнюється. Інтернет-матеріали.
                 Використання інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ) змінює  характер сучасного освітнього середовища. Доцільність використання Інтернет-ресурсів у навчанні іноземних мов не викликає сумніву. Нові умови навчання за допомогою нових інформаційних технологій характеризуються гнучкістю,   відкритістю, доступністю і надають студенту можливість вільного вибору місця, часу, змісту та форм навчання, розвивають його пізнавальний інтерес, творче мислення, формують «уміння працювати в умовах комп’ютерного середовища»
         Інформаційно-комунікативні технології забезпечують індивідуалізацію та диференціацію навчального процесу, підвищують мотивацію у навчанні іноземних мов, сприяють формуванню належного рівня іншомовної комунікативної компетенції, яка включає мовну (фонетичну,лексичну, граматичну), мовленнєву (читання, говоріння, аудіювання, письмо),  соціокультурну компетенції.
          Усе це сприяє покращенню якості навчання і відповідає основним завданням сучасної системи освіти України, одним із напрямів якої є мовна освіта. Використання комп’ютерних технологій при  навчанні стає все більш популярним на різних етапах оволодіння мовою. Цим  пояснюється актуальність питань стосовно специфіки вживання ІКТ в процесі мовної підготовки.
         При навчанні іншомовної комунікативної компетенції важливим є   засвоєння лексичної компоненти. Навчання лексиці, як і будь-який інший вид    діяльності, потребує формулювання цілей, які дозволяють вживати засвоєний  матеріал необхідним для студентів чином. Планування навчання вокабуляру  потребує прийняття до уваги наступних факторів: кількість слів, які вживають носії мови, кількість слів, яка необхідна студенту для спілкування у певному мовному середовищі та ін..

        За даними інших дослідників  освічений англієць знає близько 20000   груп споріднених слів (word families), кожна з яких включає слово та його  похідні. Це доводить необхідність знати не тільки окремі лексичні одиниці, а й   структурні елементи, за допомогою яких утворюються похідні слова. Крім того,    на початковому етапі необхідно зосередити увагу студента на словах, які є найбільш частотними у мові. Фактор частотності вживання слів у певному  контексті є одним з домінуючих при навчання лексиці на будь-якому етапі. Так,   вивчення лексичної наповненості текстів з економіки показало, що близько    2000 слів та їх похідних складають 82.5% від загальної кількості лексичних
одиниць даного тексту . Дослідження академічного корпусу  вокабуляру, який включає тексти з точних наук, мистецтва, торгівлі,   юриспруденції, показало, що кількість найбільш частотних слів дорівнює 71.4%  . Кількісні дані щодо the Brown Corpus (корпусу слів американського
варіанту англійської мови) свідчить, що найбільш прийнятна межа щодо частотності вживання слів у мовленні дорівнює 2000 словам .
        Методи та прийоми навчання вокабуляру включають пояснення викладача, використання карток (flash cards), роботу із словниками, контекстові підказки, використання лексики в комунікаційних видах діяльності, виконання   лексичних вправ тощо.
      Формування лексичної компетенції передбачає декілька етапів:
семантизація лексичних одиниць, автоматизація або первинне закріплення, етап  використання лексичних одиниць. Фахівці звертають увагу на важливість  першого етапу та підкреслюють роль ІКТ в його реалізації, пояснюючи це  можливістю використовувати усі види мовленнєвої діяльності (прослуховування, демонстрація графічної форми слова, написання з клавіатури тощо)
         В Інтернеті існує багато різних сайтів, за допомогою яких можна  поповнювати свій словниковий запас при навчанні іноземної мови. На багатьох  з них враховується мовний рівень студента та необхідність вивчати слова, які є найбільш частотними у мовленні.
      На сайті ilearnwords запропоновано вивчати слова методом  прослуховування та запам’ятовування. Із переліку найбільш частотних слів  англійської мови студент вибирає слово рідною мовою. На новій сторінці  представлене вибране слово та мінімальний контекст з трьох речень, які містять  це слово. Багаторазове прослуховування та можливість повторення дозволяє  запам’ятовувати нові слова.

   Сайт http://www.merriam-webster.com пропонує різні види вправ з  вивчення нової лексики. Ці вправи включають ігри, які дозволяють засвоювати  нові слова, їх графічну оболонку та значення; роботу з тезаурусом, в якому   слова згруповані за тематичним принципом; ознайомлення з неологізмами у   рубриці «Слово дня» (Word of the Day); виконання словникових вікторин, в
яких запропоновано написати слова згідно їх звучанню (Spell It) або обирання варіанту слова, яке є коментарем до одної з трьох запропонованих картинок  (Name That Thing) та ін.

     Багатий навчальний матеріал для засвоєння нової лексики міститься на
сайті http://bbc.co.uk/worldservice/learningenglish. Перевагою цього сайту є  вдала згрупованість матеріалу, який представлено у розділі новин, серії уроків з  навчання англійських ідіом і т.і. Відеосюжети є компактними, кожний  тривалістю 6 хвилин, що є зручним для роботи з відеорядом. При необхідності  можна завантажити відео- і текстовий матеріал на комп’ютер для використання
без підключення до Інтернету.
    Одним із сайтів, який є популярним завдяки вдалому підбору навчального  матеріалу та доцільній структурі, є http://lingualeo.ru з вивчення англійської  мови, що є спрямованим на он-лайн навчання. Он-лайн ресурс надає  можливість отримати навички читання англійською мовою, писання. Вдало  інтегрується текстова, графічна, анімаційна, звукова і відео- інформація. Сайт  містить автентичний мовний матеріал. Доступ до ресурсів порталу  персоніфікований. Інформація, яка розміщена на сайті, органічно вплітається в  канву уроків різної тематики і дозволяє проводити заняття, повністю  побудованими на матеріалі сайту. Студенти можуть також працювати  самостійно, виконуючи домашнізавдання.

         Безсумнівною перевагою в роботі з текстовим матеріалом є наявність у  більшості випадків аудіо тексту на тій же сторінці, де розташованоорфографічний відповідник. Мова дикторів є навчальним матеріалом длякопіювання вимовляння звуків, інтонаційного контуру тексту, що звучить.
     Приймаючи до уваги специфіку англійської фонетики та орфографії важливим  для вірного запам’ятовування є сприйняття студентом правильного вимовляннятих чи інших слів при першій презентації тексту.
Для закріплення лексичних одиниць необхідно внести їх в словник
       Корисними для засвоєння є списки неправильних дієслів, найбільш вживаних іменників («Топ 100 іменників),  прикметників («Топ 100 прикметників»), прислівників («Топ 100  прислівників»), фразових дієслів («Топ 170 фразових дієслів»).
 .
Розглянуте вище дозволяє дійти висновку, що нові технології відкривають багато можливостей для формування іншомовної комунікативної компетенції. Існують Інтернет-ресурси з навчання лексики англійської мови, які пропонують засвоєння іншомовного вокабуляру з використанням перекладу.
Інші є повністю іншомовними і спрямовані на більш продвинутого у мовному відношенні користувача. Безсумнівним є те, що широке застосування ІКТ в освітній практиці дозволяє надати навчальному процесу новизну, представити за короткий час значний за обсягом матеріал. Перевагою вживання Інтернет- ресурсів при навчанні вокабуляру іноземної мови є одночасне вживання візуальної та слухової опори, можливість семантизації лексичних одиниць як за
допомогою перекладу, так і завдяки контексту, що сприяє кращому засвоєнню слів.



1 коментар: