МАН

Основні вимоги   до написання, оформлення та представлення   учнівських науково-дослідницьких робіт

1. Загальні положення
1.1. На конкурс подаються роботи проблемного (пошукового) характеру, які відповідають віковим інтересам та пізнавальним можливостям учнів, свідчать про обізнаність учасника конкурсу щодо сучасного стану галузі дослідження, опанування ним методики експерименту.
Тематика науково-дослідницьких робіт має відповідати напрямам секцій наукових відділень МАН.
1.2. Кожна робота має ґрунтуватись на певній науковій та експериментальній базі, містити власні дані дослідів, спостережень, пошукової роботи; їх обробки, аналізу та узагальнення; посилання на відповідні наукові джерела та відображати власну позицію дослідника.
У роботі мають бути чітко відображені наступні аспекти: визначення мети, об’єкта та предмета дослідження, завдання, методика дослідження, відмінність та перевага запропонованих підходів та результатів. Зміст та результати досліджень викладаються стисло, логічно,  грамотно та аргументовано, без загальних слів, міркувань, бездоказових тверджень, тавтології.
Назва роботи має бути стислою і відповідати суті наукової проблеми (завдання), що вирішується.
1.3. Щодо наукової роботи обов'язково подаються відгуки наукових керівників та рецензії відповідних фахівців (досвідчених педагогів, науковців, спеціалістів із певної галузі).
Достовірність наведених у роботі результатів підтверджується науковим керівником у відгуку.
1.4. Науково-дослідницька робота оформлюється у двох примірниках: один використовується журі під час оцінки роботи, другий – учасником під час захисту. Примірники мають бути ідентичними.
1.5. До розгляду не приймаються роботи, тема і зміст яких не відповідають профілю секції; роботи, що були представлені у попередні роки і не мають суттєвого доопрацювання; роботи, які є плагіатом; компілятивні роботи без самостійного дослідження, опрацювання джерел та власних висновків з обраної тематики.
Автори цих робіт після етапу заочного оцінювання науково-дослідницьких робіт отримують відповідну рецензію і до участі в наступних етапах конкурсу не допускаються.
Також до розгляду не приймаються роботи без відредагованих та оформлених відповідно до даних вимог тез.
2. Структура роботи
Робота має бути побудована за певною структурою. Основними її елементами в порядку розташування є: титульний аркуш, тези, зміст, перелік умовних позначень (за необхідності), вступ, основна частина, висновки, список використаних джерел, додатки (за необхідності).
3. Вимоги до змісту роботи
3.1. Титульний аркуш.
Титульний аркуш є першою сторінкою роботи, що заповнюється за зразком (додаток 5.1).
3.2. Тези.
У тезах (текст обсягом до 1 сторінки) подається стисла характеристика змісту науково-дослідницької роботи з визначенням основної мети, актуальності та завдань наукового дослідження. Також у них зазначаються висновки та отримані результати проведеної роботи.
У заголовку тез наводяться такі дані: назва роботи; прізвище, ім’я, по батькові автора; назва територіального відділення МАН; назва базового позашкільного навчального закладу; навчальний заклад; клас; населений пункт; прізвище, ім’я, по батькові, посада (за наявності науковий ступень, вчене звання) наукового керівника.
3.3. Зміст.
Зміст подається на початку роботи. Він містить найменування та номери початкових сторінок усіх розділів, підрозділів та пунктів (якщо вони мають заголовок), зокрема вступу, висновків до розділів, загальних висновків, додатків, списку використаних джерел тощо.
Зміст фактично має бути планом науково-дослідницької роботи і відображати суть поставленої проблеми, структуру та логіку дослідження.
3.4. Перелік умовних позначень, символів, скорочень і термінів (за необхідності).
Якщо в роботі використано специфічну термінологію, а також маловідомі скорочення, нові символи, позначення тощо, то їх перелік подається у вигляді окремого списку, який розміщується перед вступом.
Перелік має розташовуватись двома стовпчиками. Ліворуч в абетковому порядку наводяться умовні позначення, символи, одиниці скорочення або терміни, праворуч — їх детальну розшифрування.
Якщо в роботі спеціальні терміни, скорочення, символи, позначення і таке інше повторюються менше трьох разів, перелік не складається, а їх розшифрування наводиться у тексті при першому згадуванні.
3.5. Вступ.
У вступі коротко обґрунтовується актуальність та доцільність обраної теми, підкреслюється сутність проблеми; формулюється мета роботи і зміст поставлених завдань, об’єкт і предмет дослідження, подається перелік використаних методів дослідження; дається характеристика роботи (теоретична, прикладна); вказуються нові наукові положення, запропоновані учасником конкурсу особисто, відмінність одержаних результатів від відомих раніше та ступінь новизни (вперше одержано, удосконалено, набуло подальшого розвитку); повідомляється про наукове використання результатів досліджень або рекомендації щодо їх використання, для прикладних робіт — прикладну цінність отриманих результатів.
У випадку використання у роботі ідей або розробок, що належать співавторам, слід відмітити цей факт і зазначити конкретний особистий внесок учасника. Також вказуються відомості про публікацію роботи та апробацію її результатів (за наявності).
Обсяг вступу — 2-3 сторінки.
3.6. Основна частина.
Основна частина науково-дослідницької роботи складається з розділів, підрозділів, пунктів, підпунктів.
Кожний розділ починається з нової сторінки. Основному тексту розділу може передувати коротка передмова з описом вибраного напряму та обґрунтуванням застосованих методів досліджень. У кінці кожного розділу формулюються висновки зі стислим викладенням наведених у розділі наукових і практичних результатів, що дає можливість звільнити основні висновки від другорядних подробиць.
В основній частині роботи наводиться характеристика джерел для написання роботи та короткий огляд літератури з даної тематики (не повинен перевищувати 20% обсягу основної частини), окреслюються основні етапи наукової думки за визначеною проблемою, вказуються питання, які залишилися невирішеними; обґрунтовується вибір напряму досліджень, наводиться методика і техніка дослідження; подаються відомості про обсяг дослідження; викладаються, аналізуються та узагальнюються отримані результати, дається їх оцінка.
Зміст основної частини має точно відповідати темі роботи та повністю її розкривати.
3.7. Висновки.
Висновки мають містити стислий виклад результатів розв’язку наукової проблеми та поставлених завдань, зроблених у процесі аналізу обраного матеріалу оцінок та узагальнень. Необхідно підкреслити їх самостійність, новизну, теоретичне і (або) прикладне значення, наголосити на кількісних та якісних показниках здобутих результатів, обґрунтувати достовірність результатів та навести рекомендації щодо їх використання.
3.8. Список використаних джерел.
Список використаних джерел – елемент бібліографічного апарату, який містить бібліографічні описи використаних джерел.
Список використаних джерел слід розміщувати одним із таких способів: у порядку появи посилань у тексті (найбільш зручний у користуванні та рекомендований під час написання роботи), в алфавітному порядку прізвищ перших авторів або заголовків, у хронологічному порядку.
Відомості про джерела складаються відповідно до вимог, зазначених у стандартах: ДСТУ ГОСТ 7.1 – 84 «СИБИД. Библиографическое описание документа. Общие требования и правила составления», ДСТУ 3582  – 97 «Інформація та документація. Скорочення слів в українській мові у бібліографічному описі. Загальні вимоги та правила», ДСТУ 3008 – 95 «Документація. Звіти у сфері науки і техніки. Структура і правила оформлення».
Наприклад:
книга трьох авторів оформлюється так: Дудюк Д. Л., Максимов В. М., Оріховський Р. Я. Електричні вимірювання: Навч. посіб. – Л.: Афіша, 2003. – 260 с.
збірник: Цеков Ю. І. Підтекст художнього твору і світовідчування письменника // Проблеми сучасного літературознавства. – Одеса, 1998. – С. 149-180.
стаття із журналу: Дзюба І. М. Україна перед сфінксом майбутнього // Науковий світ. – 2004. − № 2. – С. 2-6.
Електронні джерела оформлюються відповідно до загальних правил опису літературних джерел, при цьому в квадратних дужках після назви зазначається: [Електронний ресурс]. В кінці – Режим доступу: http://www.psyh.kiev.ua.
Наприклад: Королько Л. М. «Голодомор 1932-1933 на Сватівщині». – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://svatovo.ws/famine/index.html.
Посилання на сайти, портали, Інтернет-ресурси розміщуються окремо в кінці списку використаних джерел без нумерації під заголовком: «ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ». Наприклад: http://www.botany.kiev.ua.
3.9. Додатки.
У додатках містяться допоміжні або додаткові матеріали, необхідні для повноти сприйняття роботи, кращого розуміння отриманих результатів: проміжні математичні доведення, формули і розрахунки, додаткові таблиці, графіки, рисунки, ілюстрації тощо.
4. Правила оформлення роботи
4.1. Загальні вимоги.
Науково-дослідницька робота друкується шрифтом Times New Roman текстового редактору Word (або Open Office) розміру 14 на одному боці
аркуша білого паперу формату А4 з інтервалом 1,5 (до 30 рядків на сторінці).
Поля: ліве, верхнє і нижнє — не менше 20 мм, праве — не менше 10 мм.
Обсяг науково-дослідницької роботи складає 15-20 (для гуманітарних напрямів 20-25) друкованих сторінок. До загального обсягу науково-дослідницької роботи не входять: тези, додатки, список використаних джерел, таблиці та рисунки, які повністю займають площу сторінки. Текст роботи має бути написаний грамотно, без орфографічних, пунктуаційних та стилістичних помилок.
Науково-дослідницькі роботи виконуються державною мовою (у секціях російської мови та російської літератури дозволяється оформлення російською мовою); до роботи з іноземної мови додається анотація іноземною мовою.
Кожна структурна частина науково-дослідницької роботи починається з нової сторінки. Заголовки структурних частин друкуються великими літерами симетрично до набору: «ЗМІСТ», «ПЕРЕЛІК УМОВНИХ СКОРОЧЕНЬ», «ВСТУП», «РОЗДІЛ», «ВИСНОВКИ», «СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ», «ДОДАТКИ». Заголовки підрозділів друкуються маленькими літерами (крім першої великої) з абзацного відступу. Заголовки пунктів друкуються маленькими літерами (крім першої великої) з абзацного відступу в підбір до тексту.
Відстань між заголовком (за винятком заголовка пункту) та текстом має дорівнювати 3-4 інтервалам.
4.2. Правила нумерації в роботі.
Нумерація сторінок, розділів, підрозділів, пунктів, рисунків, таблиць, формул подається арабськими цифрами без знака №.
Всі сторінки роботи, враховуючи титульну сторінку, тези і додатки, підлягають суцільній нумерації, номер на титульній сторінці не ставиться, а на наступних сторінках проставляється у правому верхньому куті сторінки без крапки в кінці.
Нумеруються тільки розділи основної частини. Зміст, вступ, висновки не нумеруються, тобто не можна друкувати: «1. ВСТУП» або «РОЗДІЛ 6. ВИСНОВКИ».
Номер розділу ставиться після слова «РОЗДІЛ», після номера крапка не ставиться. Заголовок розділу друкується з нового рядка.
Підрозділи нумеруються у межах кожного розділу за правилом: (номер розділу).(номер підрозділу). В кінці номера підрозділу має стояти крапка, наприклад: «2.4.». Заголовок підрозділу наводиться у тому ж рядку.
Пункти нумеруються у межах кожного підрозділу таким чином: (номер розділу).(номер підрозділу).(номер пункту), наприклад: «2.3.4.». Заголовок пункту наводиться у тому ж рядку, але пункт може й не мати заголовка.
У кінці назв розділів, підрозділів, пунктів крапка не ставиться.
Формули нумеруються в межах розділу. Наприклад, «формула (2.3)» означає «формула 3 розділу 2» (наявність підрозділів на нумерацію не впливає). Формули, на які немає посилань, можна не нумерувати. Номер
необхідно брати в круглі дужки і розміщувати на правому полі сторінки на рівні нижнього рядка формули, якої він стосується.
Рисунки нумеруються в межах розділу арабськими цифрами (аналогічно до формул та підрозділів) і позначаються словом «Рис.», наприклад «Рис. 1.2».
Таблиці нумеруються послідовно в межах розділу. У правому верхньому куті над заголовком таблиці розміщується напис «Таблиця» із зазначенням її номера. Номер таблиці складається з номера розділу та порядкового номера таблиці, між якими ставиться крапка, наприклад: «Таблиця 2.3».
Додатки оформлюються як безпосереднє продовження роботи на наступних сторінках. Вони розміщуються в порядку посилань у тексті роботи. Кожен із додатків має розміщуватись на окремій сторінці. Додаток має мати заголовок, який друкується угорі симетрично відносно тексту. Додатки нумеруються великими українськими літерами і позначаються словом «Додаток», наприклад: «Додаток Б».
4.3. Правила цитування та посилання на використані джерела.
Під час написання науково-дослідницької роботи учень має посилатися на наукові джерела, матеріали, ідеї, висновки, результати, які використовуються в роботі. Це дає можливість перевірити наведені відомості. Посилатися слід на останні видання публікацій.
Якщо в роботі використовуються відомості з матеріалів з великою кількістю сторінок, тоді слід точно вказати номери сторінок, ілюстрацій, таблиць, формул із джерела.
Посилання в тексті роботи на джерела зазначається порядковим номером за переліком посилань, виділеним двома квадратними дужками, наприклад, «... у працях [1-7]...».
Якщо в тексті науково-дослідницької роботи необхідно зробити посилання на конкретні відомості, цитата наводиться в лапках, а посилання беруться у квадратні дужки із зазначенням порядкового номера джерела в списку використаних джерел та відповідної сторінки. Наприклад: «… набуття наукового знання передбачає оперування фактами, які характеризують певне явище, розробку наукової гіпотези (теорії), яка пояснює те чи інше явище і постановку експерименту для доведення висунутої теорії [8, с. 37]».
Згідно з науковим етикетом текст цитати необхідно точно відтворювати і наводити повністю, щоб не спотворити думки автора. Пропуск слів, речень, абзаців при цитуванні допускається без перекручення авторського тексту і позначається трьома крапками. В тексті роботи допускається непряме цитування автора (переказ, виклад думок автора своїми словами), при цьому слід точно викладати думки автора і давати відповідні посилання на джерело.
Посилання на ілюстрації в тексті роботи вказуються порядковим номером ілюстрації, наприклад, «рис. 1.2».
Посилання на формули вказуються порядковим номером формули в дужках, наприклад «... у формулі (2.1)».
На всі таблиці роботи мають бути посилання в тексті, при цьому слово
 «таблиця» в тексті пишуть скорочено, наприклад: «...у табл. 1.2».
У повторних посиланнях на таблиці та ілюстрації треба вказувати скорочено слово «дивись», наприклад: «див. табл. 1.3».
4.4. Правила оформлення формул.
Формули в тексті роботи розташовуються відразу після посилання на них. Вони відокремлюються від тексту інтервалами в один рядок зверху і знизу та розташовуються посередині сторінки. Формули, якщо вони громіздкі й складні, розташовуються на окремих рядках, це стосується і нумерованих формул. Декілька однотипних невеликих формул подаються в одному рядку через кому, а іноді невеликі нескладні формули розташовуються безпосередньо в тексті.
Переноси у формулі допускаються лише на знаках рівності, плюс, мінус, множення і ділення з повторенням знака у наступному рядку.
Символи і коефіцієнти, що наводяться у формулі, описуються безпосередньо під нею в тій послідовності, в якій згадуються у формулі. Значення кожного символу або числового коефіцієнта подається з нового рядка. Перший рядок починається словом «де» без двокрапки.
Номер формули розміщується на правому боці сторінки на рівні нижнього рядка.
4.5. Правила оформлення ілюстрацій і таблиць.
Ілюстративний матеріал у роботі використовується з метою більш наочного представлення результатів досліджень та їх обґрунтування. Найчастіше в науково-дослідницьких роботах використовуються такі види ілюстративних матеріалів: креслення, рисунки, таблиці, діаграми, графіки, схеми, фотографії.
Всі ілюстрації зазначаються у тексті роботи.
Назва ілюстрації розміщується відразу після її номеру, внизу.
Цифровий матеріал роботи оформлюється у вигляді таблиць. Слово «Таблиця» починається з великої літери, прописується курсивом і розміщується у верхньому правому куті сторінки, а її назва – посередині, симетрично до тексту і наводиться жирним шрифтом.
Приклад побудови таблиці

Заголовки граф мають починатися з великих літер, підзаголовки ¾ з маленьких, якщо вони складають одне речення із заголовком, і з великих, якщо вони є самостійними. Висота рядків має бути не менше 8 мм. Графу з порядковими номерами рядків до таблиці включати не треба.
Таблиця розміщується (після першого згадування про неї) в тексті так, щоб її можна було читати без обертання переплетеного блока рукопису або з обертанням за стрілкою годинника.
Таблицю з великою кількістю рядків можна переносити на наступну сторінку. У разі перенесення таблиці на інший аркуш слово «Таблиця», її номер і назва не повторюються, далі над іншими частинами праворуч пишуться слова «Продовж. табл.» і вказується тільки номер таблиці, наприклад: «Продовж. табл. 1.2».
Критерії оцінювання конкурсних  робіт МАН
1. Актуальність, теоретичне та практичне значення(2 бали).
2.Науковість, новизна одержаних результатів, наявність власної позиції, ступінь володіння термінологією(6 балів).
3. Системність і повнота у розкритті теми, відповідність теми змісту, чітко розроблений план, визначення мети, завдань, методів у вступі, логічність, послідовність викладу(5 балів).
4. Дослідницький характер, доцільність використаних методів, наявність власного дослідження(5 балів).
5. Аргументованість висновків, їх відповідність отриманим результатам(2 бали).
6. Стиль,грамотність, відповідність вимогам оформлення робіт, правильність оформлення посилань, наявність необхідної кількості джерел, правильність їх оформлення, наявність додатків, самостійність їх створення, мовна компетенція(2 бали)
Вимоги до написання та оформлення тез
         Перед тезами зазначається: назва роботи; прізвище, ім`я, по батькові автора; клас, назва навчального закладу, району; прізвище, ім`я, по батькові та посада наукового (педагогічного) керівника.
         Тези викладаються в довільній формі і дають стислу характеристику змісту науково-дослідницької роботи із визначенням основної мети, актуальності, завдань наукового дослідження, висновками та отриманими результатами.
         Обсяг тексту тез одна сторінка формату А-4, набраного в текстовому редакторі Word шрифтом Times New Roman розміром 14 з полуторним міжрядковим інтервалом. Усі береги (поля) - 20мм, за винятком нижнього – 25мм. Тези подаються у друкованому та електронному вигляді.


Контрольна робота з англійської мови
для учнів 11класу
І рівень

Завдання 1
Read this leaflet giving advice on doing your homework. Match headings A-I to paragraphs 1-8. There is one heading you will not need to use.

➊ _____________________
It's possible to get your homework done even if you have a busy schedule - if you decide in advance what you have to do. On Sunday or Monday, jot down your activities for the upcoming week in a notebook and then include a time for homework for each day.
_____________________
Buy a folder for each of your classes. Divide it into three sections: notes, homework, and tests. Always put papers in the correct section.
_____________________
Forget about doing your homework in front of the TV. Find a quiet place that's well-lit, where you can concentrate without getting distracted.
_____________________
You won't get any work done if you're hungry. Your brain needs energy to work effectively! Drink plenty of water, and snack on some fruit or cookies to get more strength.
_____________________
Begin with your best subject. Your success will give you a feeling of satisfaction that will help you deal with your weaker subjects later.
_____________________
If you've started your Science homework, finish it! Don't leave one part of your homework unfinished to start another – you may not remember all those Chemistry formulas when you come back.
_____________________
Take at least a five-minute break when you feel tired. The rest will re-energise you so you'll be able to finish your work.
_____________________
Homework is rarely an exciting thing to do. But it's your top priority, and you have to get it done, Accepting this fact will help you deal with homework effectively.

A Start strong
B Complete each task
C Plan ahead
D Eat for energy
E Just do it!
F Keep things in order
G Talk to an expert
H Take a break
I Find the right place

Завдання 2
You are going to read a newspaper article in which three people talk about their jobs. For questions 1-10, choose from the people A-C. The people may be chosen more than once. Which woman
1
started a company with others?

2
feels her private life might suffer from her commitment to her job?

3
is likely to do very well in the future?

4
feels that others don't always recognise her qualities?

5
says she values the input of others?

6
has had varied experiences in one organisation?

7
has not yet achieved her main ambition?

8
is not self-confident about her own abilities?

9
had the opportunity to carry out some research?

10
is hoping to improve the lives of others through her present job?

A Carol Jackman, chef
Jackman joined the restaurant, Cranberry, eight years ago as a waitress. She soon became restaurant manager before making the big leap into the kitchen. After working under head chef and owner Peter Godden's guidance, she rose to become under-chef. She may be shy and modest (she says she still has a lot to learn), but with her fabulous technique, great organisational ability and impressive creative instincts, her boss says she should go far. During her time at Cranberry, she has also had two children and she feels they have benefited from seeing a mother getting pleasure from her work.
В Sarah Brookes, architect
Brookes set up a business with two friends to design and build a community centre. They then won a competition run by the government to find out more about the effects of architecture on schooling. The firm is currently renovating a school in London. The design will allow flexible, adaptable classrooms and outdoor teaching. Brookes says they hope they will make a difference to the children's lives. Although there is no doubt about that, she worries that she doesn't always do so well fitting her work and her children into her day and that she often puts work first.
C Monika Myles, TV Director
Myles worked as a TV director for four years, then went on to make some award-winning documentaries. She starts filming this week on a big-budget drama for TV but her eventual dream is to make a full-length feature film. She wants to make films that have a message at the end of them. Because she is small and young-looking, she says people initially are unsure about what she is capable of. But when she sees a script, she has a vision and is able to translate it into a moving image. She acknowledges the fact, however, that film-making is also about a team putting their heads together to create a piece of art.
Завдання 3
Mark the correct variant.
1.      Brian is ….. next week because he’s got a new flat.
a)      flying
b)      coming
c)      moving
d)      leaving
2.              Several pupils are absent from school because they have ….. a cold.
a)              found
b)             caught
c)              lost
d)             look
3.              On her birthday Jane was ….. with many flowers and gifts.
a)              given
b)              taken
c)              presenting
d)             presented 
4.              The children ….. the door and entered the room.
a)              opened
b)              closed
c)               shut
d)             locked
5.              Ann was a ….. person and never opened her heart to anybody.
a)               kind
b)              friendly
c)               considerate
d)             reserved
6.              Jim didn’t take part in …. for party.
a)               organizations
b)              preparation
c)              plans
d)             ruins
7.              The pupils ….. on doing the tests after a short break.
a)               went
b)              held
c)              continued
d)             stopped
8.              The boy ….. reading the story at a very interesting place when the phone rang.
a)              stopped
b)              finished
c)              ended
d)             started
9.              “Can I ….. the ticket to London?” the passenger asked.
a)              take
b)             book
c)              buy
d)             give
10.       It was clear that Paul was ….. the truth at the moment.
a)               speaking
b)              saying
c)              telling
d)             talking
11.       They….. at the station when the train had left.
a)              reached
b)              came
c)              went
d)             arrived
12.       Mother ….. the child closer to herself to protect him from cold.
a)              pushed
b)              drove
c)              drew
d)             gave
13.       Bob is a shy person, he doesn’t like to ….. much.
a)              retell
b)             speak
c)              say
d)             talk
14.       Natalie wanted to get rid of some documents and she decided to ….. them in fire.
a)              burn
b)             light
c)              shine
d)             ruin
15.       The doctor ….. us to visit Harry once a week.
a)              lets
b)              allows
c)              makes
d)             forbids

ІI рівень
Завдання 1
Rewrite the sentences in the passive form.
1    The committee is discussing the issue at the moment.
2    People have seen some unusual wild birds this winter.
3    Someone has to address and post these letters before 5.30.
4    Prior to last November they hadn’t increased the salaries for three years.
5    You can contact us on 09652 546723.
6    The teacher told George off because he was rude.
7    Will you finalise the contracts in the meeting?
8    Someone sent the e-mail containing the virus last Friday.
9    They were watching the criminal when he tried to board the train.
10 You must not leave mobile phones in the classrooms.
Завдання 2
Complete the sentences using the prepositions.
1. We tried to speak ... him, but he did not want to listen ... us. He did not even look ... us and did not answer ... our questions.
2. Your brother com­plains ... you. He says you always laugh ... him, never speak ... him and never answer... his ques­tions.
3. When I entered ... the room, everybody looked ... me with surprise: they had not expected ... me.
4. At the end ... the street she turned ... the corner, walked ... the bus stop and began waiting ... the bus.
5. My mother is afraid ... rats.
6. “What do you complain ...?” asked the doctor.
7. Don’t enter ... the room.
8. What are you laughing ... ?
9. They did not want to listen ... me.
10. Wait ... me. I’ll be back ... a few minutes.
11. Yesterday the teacher spoke ... us about the architecture ... St. Petersburg.
12. My grandmother often com­plains ... headache.
13. I am sorry, I cannot speak ... you now, the professor is waiting ... me. I must go ... the institute and explain ... him some details ... our work. Come ... the evening, I shall listen ... you very attentively and answer ... all your ques­tions.
14. Turn ... the corner ... the house and look ... the flowers grown ... my mother: aren’t they beautiful?
15. He was an excellent pupil, and the teachers never complained ... him.

Завдання 3
Read the text below. Use the word given in capitals to form a word that fits in each space. There is an example at the beginning.
SUNNY COTTAGE
This bright, (0) spacious cottage is (1) ….. located in open and very (2) ….. countryside. It is within walking distance of a village with a shop and a school and it takes just 20 minutes to drive to the (3) ….. city of Bath. It is light and (4) ….. in summer, yet cosy in winter. The cottage offers a pleasant (5) ….. of traditional and modern amenities, and provides an excellent base for exploring the (6) ….. area. On the ground floor you will find a living room with a (7) ….. floor, and a modern (8) ….. kitchen, which is well-equipped with all necessary (9) ….. ..Upstairs there are three bedrooms and two shower rooms. In the drive there is parking for four cars, with (10) ….. roadside parking.
0,1
SPACE/PERFECT
2
PICTURE
3
HISTORY
4
AIR
5
COMBINE
6
SURROUND
7
WOOD
8
FIT
9
APPLY
10
ADDITION



ІII рівень

Завдання 1 Translate into Ukrainian.
  1. Each time you fail, start all over again, and you will grow stronger until you find that you have accomplished a purpose – not the one began with perhaps, but one you will be glad to remember.
  2. Too often, I think, children are required to write before they have anything to say. Teach them to think and read and talk without self-repression, and they will write because they can’t help it.
  3. Children require guidance and sympathy far more than instructions.
  4. Trouble is a part of life, and if you don’t share it, you don’t give a person who you enough chance to love you enough.
  5. Opportunities are usually disguised as hard work, so most people don’t recognize them.

Завдання 2 Do you enjoy cooking? Here is a recipe for some biscuits. They are healthy, easy to make and they taste really good. Put the instructions for the biscuit recipe (A-F) in the correct order. The first one has been done for you.
BREAKFAST COOKIES
Ingredients
350 grams unsweetened breakfast cereal (e.g. porridge)
200 grams brown flour
135 grams raisins
35 millilitres milk
2 eggs
2 large spoonfuls of honey

Instructions
A
Roll it out like pastry and cut it into interesting shapes …..
B
Before you start, turn the oven on to 220°. ..1..
C
When the biscuits are cool, share them with your friends. Enjoy! …..
D
When it is nice and smooth stir in the cereal and raisins and leave it in the fridge for about half an hour. …..
E
Place the shapes in a baking tin and bake them in the oven for 12-15 minutes. …..
F
Put the flour into a bowl and pour in the honey, eggs and milk and mix everything together well with a spoon. …..

Завдання 3 Write down a composition (120 words). Choose one of the following topics:
1.      Write a for and against essay with the title: The growth of the air industry must be restricted to control global warming. Use the writing guide to help you.
-        Describe the current situation.
-        Give points in favour of the statement.
-        Give points against.
-        Summarise and give your opinion.
2.Love is the highest value of life
3.Your foreign pen-pal is a football fan, and is dreaming about seen the matches of Euro 2012 in Ukraine. Write a letter in which:
-          give him some facts about Ukraine;
-          tell him how the country is preparing for the championship;
-          tell him what weather to expect and advise him what clothes to bring;
-          invite him to stay with your family.
4.There are complaints that today’s world is becoming less and less moral. Do you agree or disagree with this? What morals do you consider to be the most important? Should we be encouraging a more moralistic society?


2 коментарі: