Навчання іншомовній
лексиці може бути ефективним завдяки використанню новітніх
інформаційних технологій. В навчальний процес може бути
вдало інкорпорований матеріал спеціальних сайтів, які містять аудіо-, відео,
текстовий контент різних жанрів, серії різноманітних вправ на засвоєння лексики,
тематично скомпоновані блоки загальновживаного та спеціального вокабуляру, який постійно оновлюється та доповнюється.
Інтернет-матеріали.
Використання
інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ) змінює характер
сучасного освітнього середовища. Доцільність використання Інтернет-ресурсів у
навчанні іноземних мов не викликає сумніву. Нові умови навчання за допомогою нових інформаційних технологій
характеризуються гнучкістю, відкритістю, доступністю і надають
студенту можливість вільного вибору місця, часу, змісту та форм навчання,
розвивають його пізнавальний інтерес, творче мислення, формують «уміння
працювати в умовах комп’ютерного середовища»
Інформаційно-комунікативні технології
забезпечують індивідуалізацію та диференціацію навчального процесу, підвищують мотивацію
у навчанні іноземних мов, сприяють формуванню належного рівня іншомовної
комунікативної компетенції, яка включає мовну (фонетичну,лексичну, граматичну), мовленнєву (читання, говоріння,
аудіювання, письмо), соціокультурну компетенції.
Усе це сприяє покращенню
якості навчання і відповідає основним завданням
сучасної системи освіти України, одним із напрямів якої є мовна освіта. Використання комп’ютерних
технологій при навчанні стає все більш популярним на
різних етапах оволодіння мовою. Цим пояснюється актуальність питань
стосовно специфіки вживання ІКТ в процесі мовної
підготовки.
При навчанні іншомовної
комунікативної компетенції важливим є засвоєння лексичної
компоненти. Навчання лексиці, як і будь-який інший вид діяльності,
потребує формулювання цілей, які дозволяють вживати засвоєний матеріал
необхідним для студентів чином. Планування навчання вокабуляру потребує
прийняття до уваги наступних факторів: кількість слів, які вживають носії мови, кількість слів, яка необхідна
студенту для спілкування у певному мовному середовищі та ін..
За даними інших дослідників освічений англієць знає близько 20000 груп споріднених слів (word families), кожна з
яких включає слово та його похідні. Це
доводить необхідність знати не тільки окремі лексичні одиниці, а й структурні
елементи, за допомогою яких утворюються похідні слова. Крім того, на
початковому етапі необхідно зосередити увагу студента на словах, які є найбільш частотними у мові. Фактор
частотності вживання слів у певному контексті є одним з домінуючих при
навчання лексиці на будь-якому етапі. Так, вивчення лексичної наповненості
текстів з економіки показало, що близько 2000 слів та їх похідних
складають 82.5% від загальної кількості лексичних
одиниць даного тексту . Дослідження академічного корпусу вокабуляру,
який включає тексти з точних наук, мистецтва, торгівлі, юриспруденції,
показало, що кількість найбільш частотних слів дорівнює 71.4% .
Кількісні дані щодо the Brown Corpus
(корпусу слів американського
варіанту англійської мови) свідчить, що найбільш прийнятна
межа щодо частотності вживання слів у
мовленні дорівнює 2000 словам .
Методи та прийоми навчання
вокабуляру включають пояснення викладача,
використання карток (flash cards),
роботу із словниками, контекстові підказки,
використання лексики в комунікаційних видах діяльності, виконання лексичних
вправ тощо.
Формування лексичної компетенції
передбачає декілька етапів:
семантизація лексичних одиниць, автоматизація або первинне
закріплення, етап використання лексичних одиниць.
Фахівці звертають увагу на важливість першого етапу та підкреслюють
роль ІКТ в його реалізації, пояснюючи це можливістю використовувати
усі види мовленнєвої діяльності (прослуховування, демонстрація графічної форми слова,
написання з клавіатури тощо)
В Інтернеті існує багато різних
сайтів, за допомогою яких можна поповнювати свій словниковий запас при
навчанні іноземної мови. На багатьох з них враховується мовний
рівень студента та необхідність вивчати слова, які є найбільш частотними у мовленні.
На
сайті ilearnwords запропоновано вивчати
слова методом прослуховування та запам’ятовування.
Із переліку найбільш частотних слів англійської мови студент вибирає слово
рідною мовою. На новій сторінці представлене вибране слово та
мінімальний контекст з трьох речень, які містять це слово. Багаторазове прослуховування
та можливість повторення дозволяє запам’ятовувати нові слова.
Сайт
http://www.merriam-webster.com пропонує різні види
вправ з вивчення нової лексики. Ці вправи
включають ігри, які дозволяють засвоювати нові слова, їх графічну
оболонку та значення; роботу з тезаурусом, в якому слова
згруповані за тематичним принципом; ознайомлення з неологізмами у рубриці
«Слово дня» (Word of the Day);
виконання словникових вікторин, в
яких запропоновано написати слова згідно їх звучанню (Spell It) або обирання варіанту слова, яке є коментарем до одної
з трьох запропонованих картинок (Name That Thing) та ін.
Багатий навчальний матеріал для
засвоєння нової лексики міститься на
сайті http://bbc.co.uk/worldservice/learningenglish.
Перевагою цього сайту є вдала згрупованість матеріалу, який
представлено у розділі новин, серії уроків з навчання англійських ідіом і
т.і. Відеосюжети є компактними, кожний тривалістю 6 хвилин, що є
зручним для роботи з відеорядом. При необхідності можна
завантажити відео- і текстовий матеріал на комп’ютер для використання
без підключення до Інтернету.
Одним із сайтів, який є популярним завдяки
вдалому підбору навчального матеріалу та
доцільній структурі, є http://lingualeo.ru з вивчення англійської мови, що є спрямованим на он-лайн навчання. Он-лайн
ресурс надає можливість отримати навички читання
англійською мовою, писання. Вдало інтегрується текстова, графічна,
анімаційна, звукова і відео- інформація. Сайт містить автентичний мовний
матеріал. Доступ до ресурсів порталу персоніфікований.
Інформація, яка розміщена на сайті, органічно вплітається в канву
уроків різної тематики і дозволяє проводити заняття, повністю побудованими
на матеріалі сайту. Студенти можуть також працювати самостійно,
виконуючи домашнізавдання.
Безсумнівною перевагою в роботі з
текстовим матеріалом є наявність у більшості
випадків аудіо тексту на тій же сторінці, де розташованоорфографічний
відповідник. Мова дикторів є навчальним матеріалом длякопіювання
вимовляння звуків, інтонаційного контуру тексту, що звучить.
Приймаючи до уваги специфіку
англійської фонетики та орфографії важливим для вірного запам’ятовування
є сприйняття студентом правильного вимовляннятих чи інших слів при першій
презентації тексту.
Для закріплення лексичних одиниць необхідно внести їх в
словник
Корисними для засвоєння є списки неправильних дієслів, найбільш вживаних
іменників («Топ 100 іменників), прикметників («Топ 100 прикметників»),
прислівників («Топ 100 прислівників»), фразових дієслів («Топ
170 фразових дієслів»).
.
Розглянуте вище
дозволяє дійти висновку, що нові технології відкривають багато можливостей для
формування іншомовної комунікативної компетенції. Існують
Інтернет-ресурси з навчання лексики англійської мови, які пропонують засвоєння іншомовного
вокабуляру з використанням перекладу.
Інші є повністю іншомовними і спрямовані на більш
продвинутого у мовному відношенні
користувача. Безсумнівним є те, що широке застосування ІКТ в освітній практиці дозволяє надати навчальному
процесу новизну, представити за
короткий час значний за обсягом матеріал. Перевагою вживання Інтернет- ресурсів при навчанні вокабуляру іноземної
мови є одночасне вживання візуальної
та слухової опори, можливість семантизації лексичних одиниць як за
допомогою перекладу, так і завдяки контексту, що сприяє
кращому засвоєнню слів.
It's really useful information for both students and teachers
ВідповістиВидалити